Szkoła Podstawowa nr 10 w Olsztynie – „Szkołą Niepodległej”

 Kartka z kalendarza – Olsztyn 100 lat temu

W ramach akcji Szkoła NiepodległejSzlak Pierwszych Dni Wolności ogłaszamy konkurs, który przybliży nam wszystkim wygląd Olsztyna dawniej (100 lat temu) i dziś. Mamy nadzieję, że zauważymy co się zmieniło:).

Dla najlepszych w konkursie przewidziane są nagrody rzeczowe (zainteresowanie historią będzie docenione też oceną za zadania dodatkowe, dla chętnych)

Podpisane prace najlepiej w formie elektronicznej – format  PDF prosimy przesyłać do 20.05.2018 r. na adres
e-mail: andrzej.szczesny2@gmail.com  Rozstrzygnięcie konkursu przewidziane jest w czasie Festynu Rodzinnego – 09.06.2018 r.

Jak wziąć udział w konkursie?

Na tej stronie znajdziecie fotografie Olsztyna sprzed około 100 lat. Należy wybrać jedno zdjęcie rozpoznać miejsce, które przedstawia.

Zrobić zdjęcie (1 lub 2) tego samego obiektu. Napiszcie, co zmieniało się w jego przestrzeni podczas stu lat, jakie funkcje pełnił dany obiekt, jakie ciekawostki są z nim związane? Z fotografii i opisu wybranego miejsca zrobić kartkę. Przetworzyć w programie komputerowym i zapisać w formacie PDF (jeśli nie potraficie może być doc – WORD).

Oceniana będzie pomysłowość, jakość zdjęć, humor twórcy.

Wszelkich dodatkowych informacji dotyczących konkursu udzieli Andrzej Szczęsny.

Uczcijmy Konstytucję 3 maja – akcja plakatowa

Konstytucja uchwalona przez Sejm Rzeczpospolitej 3 maja 1791 r. była pierwszą w Europie i drugą na świecie po konstytucji USA. Nasi przodkowie chcieli naprawić ustój państwa i przywrócić jago siłę. Mamy pełne prawo być dumni z ich wysiłków.

Wprowadzeniem do obchodów  227 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja jest  prezentowana od 16 kwietnia w holu  SP 10 wystawa plakatów. W akcji „plakatowania” szkoły wzięło udział ponad 30 młodych artystów z klas IV – VII. Godne podkreślania są różnorodne techniki artystycznego wyrazu i pomysłowość. Na zdjęciach prezentujemy fragmenty wystawy, zapraszamy do jej obejrzenia (będzie tylko do początku maja).

Lekcja o Konstytucji

Konstytucja jest najważniejszym zbiorem praw w państwie. W demokratycznym państwie prawa (art. 2 Konstytucji RP) każdy urzędnik i obywatel mają obowiązek przestrzegania zasad Konstytucji. Wszystkie prawa tworzone w naszym kraju muszą zgadzać się z zapisami Ustawy Zasadniczej – Konstytucji. Lekcje o konstytucji znakomicie wpisują się w trwające obchody stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę.

Od połowy marca 2018 r. w SP 10 trwają lekcje poświęcone Konstytucji. Każda klasa do końca roku szkolnego będzie w nich uczestniczyć. Na lekcji uczniowie w przystępnej, niestandardowej formie poznają/przypominają zasady ustroju naszego kraju, prawa i obowiązki obywatelskie, historię polskich konstytucji (niekiedy śpiewająco:).

 

Szkoła Podstawowa nr 10 w Olsztynie – „Szkołą Niepodległej”

W roku 2018 obchodzimy stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę. W całym kraju w różny sposób czcimy tę rocznicę. Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej ogłosił ogólnopolski konkurs dla szkół „Szkoła Niepodległej”. Do 31 grudnia 2018 r. należy wykonać 7 zadań z pięciu ścieżek edukacyjnych. Szkoły biorące udział w konkursie mogą korzystać z puli przygotowanych zadań lub wykazać się własną inwencją. Modyfikacja lub zmiana zadań wymaga jednak akceptacji organizatora konkursu. Reprezentanci dziesięciu najlepszych szkół zostaną zaproszeni na ogólnopolską galę, podczas której zostanie przyznane im Miano „Szkoły Niepodległej”.

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu – będziemy starali się zdobyć Miano „Szkoły Niepodległej”. Udział w wykonywaniu zadań przybliży wszystkim tematykę jubileuszu. Zachęcamy nauczycieli i uczniów do wspólnej pracy i zabawy – prosimy o wybieranie zadań. Projekt koordynuje Andrzej Szczęsny.

Poniżej prezentujemy pięć ścieżek edukacyjnych – z których należy wybierać zadania (z dwóch pierwszych 2 zadania, z pozostałych po jednym). Więcej informacji na stronie konkursu: https://szkolaniepodleglej.zhr.pl/ .

 

1) Szlak Współtwórców Niepodległości

  • Projekt wydobycia na światło lokalnych działaczy i dowódców Polskiej Organizacji Wojskowej, bohaterów drugiego planu, nauczycieli, ludzi kultury itp., osób zasłużonych dla Niepodległości.

Zadania

  • Biało – czerwone pomniki – ozdobienie pomników współtwórców niepodległości barwami narodowymi.
  • Zorganizowanie happeningu lub przedstawienia teatralnego związanego z wybranym bohaterem.
  • Udział w konkursach organizowanych przez instytucje, np. Instytut Pamięci Narodowej, Muzeum Historii Polski, Narodowe Centrum Kultury i inne.
  • Patroni ulic – odkrywanie postaci związanych z odzyskaniem niepodległości.
  • Zainicjowanie uczynienia patronem ulicy jednej z osób związanej z odzyskaniem niepodległości.
  • Przygotowanie projektu trasy turystycznej związanej z wydarzeniami lub ich bohaterami.
  • Złóż życzenia Marszałkowi – przygotowanie i wysłanie kartek z życzeniami urodzinowymi lub imieninowymi do Muzeum w Sulejówku.
  • Przeprowadzenie konkursu fotograficznego – ukazanie pomników współtwórców niepodległości np. J.Piłsudskiego, I.J.Paderewskiego.
  • Selfie z bohaterem – stworzenie galerii pomników bohaterów.
  • Nagranie reportażu lub audycji radiowej związanych z postacią walczącą o niepodległość.

2) Szlak Trzech Świąt Rzeczypospolitej

Projekt uczczenia świąt państwowych: Konstytucji 3 Maja jako święta mądrości narodu i jego klasy politycznej, która potrafiła podnieść się z upadku i wskazać narodowi cele przyświecające sześciu pokoleniom Polaków; Wojska Polskiego 15 sierpnia – święta zwycięstwa zjednoczonego narodu nad zagrażającym bolszewizmem, zwycięstwa które stało się mitem założycielskim II Rzeczypospolitej; Niepodległości 11 Listopada – święta radowania się z wolności, suwerenności, a zarazem święta jedności narodu mimo różnych dróg wiodących do niepodległości.

Zadania

  • Udział w obchodach świąt państwowych (03 V, 15 VIII lub 11 XI).
  • „Święto państwowe nie musi być nudne” – zainicjowanie obchodów świąt państwowych.
  • Biało-czerwona w każdym oknie – zaplanowanie i przeprowadzenie akcji.
  • Zorganizowanie śpiewanek patriotycznych z okazji wybranego święta (3 V lub 11 XI)
  • Przygotowanie spektaklu słowno – muzycznego związanego z 11 XI lub 3 V prezentowanego szerszej niż szkoła publiczności.
  • Zorganizowanie pikniku związanego z Świętem Konstytucji 3 V.
  • Witaj majowa jutrzenko – przygotowanie inscenizacji, rekonstrukcji.
  • Udział w imprezach plenerowych (rekonstrukcjach, inscenizacjach) związanych ze 100 – leciem odzyskania Niepodległości.
  • „Narodowe” czytanie fragmentów wybranych dzieł związanych z odzyskaniem niepodległości.
  • Zorganizowanie biegów okolicznościowych lub zawodów sportowych.
  • Zorganizowanie gry miejskiej związanej z momentem odzyskania niepodległości.
  • Przegląd filmów o tematyce patriotycznej.
  • Zorganizowanie festiwalu sztuk artystycznych – tworzenie graffiti, muralu, kompozycji muzycznej itp.

 

3) Szlak Żołnierzy Niepodległości

  • Projekt ocalenia od zapomnienia żołnierzy wszystkich formacji walczących o niepodległość i granice Rzeczypospolitej poprzez dbanie o miejsca pochówku oraz inne miejsca pamięci (tablice, krzyże, pomniki) i we współpracy z partnerami zewnętrznymi, np. samorządem, objęcie ich stałą opieką oraz popularyzacja wiedzy o nich.

Zadania

  • Przygotowanie do internetowego leksykonu biografii żołnierzy walczących o niepodległość.
  • Chwała bohaterom – uczczenie miejsc pochówku bohaterów związanych z walkami o wolną Polskę.
  • Otoczenie opieką miejsca pamięci.
  • Stworzenie galerii zdjęć związanych z miejscami pamięci.
  • Eksponat dla Muzeum Historii Polski – udział w akcji Muzeum, pozyskanie eksponatu związanego z okresem odzyskiwania niepodległości.
  • Zorganizowanie wyprawy szlakiem wybranej formacji wojskowej związanej z regionem.

 

4) Szlak Dróg do Niepodległości

  • Projekt ukazujący wielość dróg prowadzących do wolności.

Zadania

  • Nawiązanie kontaktu z Polonią lub Polakami żyjącymi poza krajem – wspólne wykonanie wybranego zadania (np. biało – czerwona w każdym polskim oknie).
  • Odwiedziny miejsc pamięci, w tym także w Wilnie, Lwowie lub Grodnie.
  • Zorganizowanie wycieczki do miejsc związanych z odzyskiwaniem niepodległości (np. Sulejówka, Krakowa, miejsc związanymi z powstaniami: wielkopolskim, śląskimi).
  • Droga do wolności mojej miejscowości – przygotowanie wystawy.
  • Gdzie byli nasi dziadowie 100 lat temu? – stworzenie artykułu do lokalnej gazety.
  • Historia jednego zdjęcia – przygotowanie elementów albumu z okresu walki o wolną Polskę.
  • Wolność odzyskaliśmy dzięki… – zorganizowanie debaty oksfordzkiej.
  • Zaprojektowanie gry (np. planszowej) związanej z drogami do niepodległości.

 

5) Szlak Pierwszych Dni Wolności

  • Projekt organizacji wielu wydarzeń upamiętniających pierwszy dzień wolności w różnych miejscowościach i regionach.

Zadania

  • Kartka z kalendarza – moja miejscowość 100 lat temu – przygotowanie, według ustalonego formatu, elementów kalendarza.
  • Historia mojej rodziny w czasie odzyskiwania niepodległości – utrwalenie relacji świadków (bezpośrednich lub pośrednich).
  • Pierwszy dzień wolności
  • Wolność – kocham i rozumiem – przygotowanie niepodległościowego spotu reklamowego.
  • Symbol Niepodległej – przygotowanie projektu graficznego.
  • Moja Ojczyzna Niepodległa – przeprowadzenie konkursu wokalnego lub recytatorskiego dla szkoły, kilku szkół lub środowiska lokalnego.