Szkoła Podstawowa nr 10 w Olsztynie – „Szkołą Niepodległej”

AKADEMIA Z OKAZJI 100. ROCZNICY
ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

9 listopada 2018 r. w naszej szkole odbyła się akademia z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości. W uroczystości oprócz uczniów i nauczycieli wzięli też udział zaproszeni rodzice. Po krótkim wstępie o godzinie 1111 wszyscy odśpiewaliśmy hymn – oczywiście 4 zwrotki.

Zasadniczą część uroczystości brawurowo rozpoczęli uczniowie klas trzecich – odtwarzając sceny z trudnej historii Polski czasu zaborów. Na pochwałę zasługuje przygotowanie sceniczne i odwaga małych aktorów – nie jest łatwo przez mikrofon mówić do sali z kilkuset słuchaczami.

Zasadniczą częścią akademii był śpiew pieśni patriotycznych.  Wspólnie: uczniowie, nauczyciele i przybyli rodzice odśpiewaliśmy: „Przybyli ułani”, „Pierwszą brygadę”, „Wojenko wojenko”, „Rotę”, „Piechotę”.

Wszyscy uczestnicy byli zgodni – uroczystość była podniosła i jednocześnie radosna – tak jak powinno się czcić Narodowe Święto Niepodległości. Wzorowa postawa, zachowanie i zaangażowanie uczniów – nauczyciele chcieliby oglądać na każdej lekcji….

Akademia z 9.11.2018 r. wpisuje się w ciąg działań podejmowanych w SP 10 dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania niepodległości. W tym roku m.in. uczestniczyliśmy w konkursach międzyszkolnych: ”Śladami polskości – Warmia i Mazury na drodze ku niepodległej Polsce”, „Turnieju Proobronnym z  Okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości”, szkolnych: „Selfie z bohaterem”, „Kartka z kalendarza – Olsztyn 100 lat temu”, wystawy plakatów „Uczcijmy Konstytucję 3 maja” i „Kolorowe Święto Niepodległości” i wiele innych.

Wojewódzkie eliminacje Turnieju Proobronnego z  okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości

10.11.2018 r. drużyna SP 10: Alicja Lenkiewicz kl. VIIIa, Klaudiusz Cekała kl. VIIIb i Szymon Malinowski  kl. VIIIb reprezentowała powiat olsztyński w wojewódzkich eliminacjach Turnieju Proobronnego z  okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości.

Zawody składały się z:

–  testu wiedzy historycznej z przełomu XIX i XX w,

– strzelania z karabinka pneumatycznego,

– biegu na orientację po lesie miejskim połączonym z: udzielaniem pierwszej pomocy, rzutem granatem i przenoszeniem skrzynki z amunicją.

Konkurencje były trudne i wyczerpujące: test miał sporo podchwytliwych pytań, w czasie biegu na orientację można było zgubić drogę w lesie (wprawdzie wilków nie widziano, ale jednak…:), skrzynka z amunicją ciężka, odległość do rzutu granatem tylko pozornie niewielka;). Ostatecznie nasza drużyna (podobnie jak większość innych) została sklasyfikowana na honorowym IV miejscu.

Najważniejszy był szczytny cel uczczenie 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę i zdrowa, bezpieczna zabawa. Uczestnicy z pewnością na długo zapamiętają 10 listopada 2018 r.

 

Kolorowe Święto Niepodległości

Od 25.10.2018 w holu naszej szkoły prezentowane są plakaty poświęcone 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Plakaty zostały stworzone przez uczniów klas IV-VIII. Uwagę zwraca różnorodna technika wykonania. Uważamy, że w pełni oddają atmosferę Święta Niepodległości – przy tym są kolorowe, często nieszablonowe. Serdecznie zapraszamy wszystkich do obejrzenia.

 

”Śladami polskości – Warmia i Mazury na drodze ku niepodległej Polsce”

Uczennice klasy VIIIa: Laura Gosiewska, Alicja Lenkiewicz, Małgorzata Sokołowska otrzymały wyróżnienie na konkursie Śladami polskości – Warmia i Mazury na drodze ku niepodległej Polsce. Konkurs organizowany był przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego wspólnie z Ośrodkiem Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, Kuratorium Oświaty w Olsztynie oraz Instytutem Pamięci Narodowej Delegaturą w Olsztynie.

Nasze uczennice nagrały film z własnych poszukiwań Śladów polskości na Warmii. Praca ich została zauważona i doceniona. 19 października 2018 r. Alicja, Laura i Małgorzata wzięły udział w uroczystej gali i otrzymały z rąk Wojewody Warmińsko-Mazurskiego pana Artura Chojeckiego dyplomy i nagrody rzeczowe. Serdecznie gratulujemy

 

Eliminacje Powiatowe Turnieju Proobronnego Z  Okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości

29.09.2018 r. (sobota) drużyna Szkoły Podstawowej w Olsztynie uczestniczyła w eliminacjach powiatowych Turnieju proobronnego z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości. Eliminacje szkolne turnieju (test wiedzy historycznej z przełomu XIX i XX w.) odbyły się jeszcze w czerwcu 2018 r.

W eliminacjach powiatowych oprócz testu historycznego uczestnicy strzelali z broni pneumatycznej (patrz – zdjęcia). Śpieszymy poinformować, że drużyna SP 10 w Olsztynie spisała się znakomicie (zresztą oceńcie sami):

  • Alicja Lenkiewicz VIIIa – 1. m-ce indywidualnie
  • Laura Gosiewska VIIIa – 2. m-ce indywidualnie
  • Klaudiusz Cekała VIIIb – 3. m-ce indywidualnie
  • Szymon Malinowski VIIIb i Kacper Stefanowicz VIIb przyczynili się do sukcesu całej drużyny (mieli niewiele mniej punktów niż zwycięzcy)

Uczniowie z 3 pierwszych miejsc będą reprezentować powiat olsztyński na eliminacjach wojewódzkich.

Życzymy powodzenia

 

79. rocznica powstania Polskiego Państwa Podziemnego

Poczet sztandarowy SP 10 uczestniczył w olsztyńskich obchodach 79. rocznicy powstania Służby Zwycięstwu Polski. Organizację tę utworzył gen. Michał Karaszewicz-Tokarzewski tuż przed kapitulacją Warszawy 27.09.1939 r. Był to początek tworzenia Polskiego Państwa Podziemnego – jednej z największych konspiracyjnych organizacji w okupowanej Europie. 11 września 1998 przez Sejm RP przez aklamację ogłosił dzień 27 września – świętem Polskiego Państwa Podziemnego.

W olsztyńskich uroczystościach wzięły udział delegacje kombatantów z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, przedstawiciele rządu, władz samorządowych, olsztyńskich szkół. Uczestnicy złożyli kwiaty pod pomnikiem Armii Krajowej, nagrodzono kombatantów, w przemówieniach przypomniano dlaczego czcimy 27 września. Dla uczniów była to na pewno żywa lekcja historii.

Konkurs z okazji 100 rocznicy Niepodległej –
Selfie z bohaterem

Zakończyliśmy przyjmowanie prac na ogłoszony jeszcze przed wakacjami konkurs z okazji 100 rocznicy Niepodległej – „Selfie z bohaterem”.

Dziękujmy Tym, którzy wzięli udział i wykonali SELFIE. Otrzymaliśmy 7 prac – to dobra liczba :) Jakość i wartość poznawcza zdjęć, łączenia z elementami graficznymi jeszcze lepsza.

Prezentujemy zdjęcia prac konkursowych i proponujemy nową zabawę – dla tych, którzy nie brali udziału. Zagłosujciekto według Was zrobił najlepsze, najbardziej wartościowe selfie. Wyślijcie e-mail na adres andrzej.szczesny2@gmail.com. Rozstrzygnięcie konkursu/nagrody – w czasie apelu poświęconego rocznicy odzyskania niepodległości.

Andrzej Szczęsny

 

„Selfie z bohaterem”
– nowy konkurs fotograficzny na wakacje!

Wakacje to czas podróży – małych i dużych. Proponujemy nowy konkurs z okazji 100 rocznicy Niepodległej – „Selfie z bohaterem

Rozstrzygnięcie konkursu – we wrześniu (prace do 15.09.2018 r.). Przewidywane nagrody rzeczowe i oczywiście oceny za prace dodatkowe w nowym roku szkolnym (przyjdzie szybciej niż myślicie :). Co zrobić żeby wziąć udział?

Szukajcie pomników bohaterów Niepodległości, małych lub monumentalnych i… utrwalcie chwilę. Zróbcie ciekawe selfie, najlepiej tych mniej znanych bohaterów (nie tylko Piłsudski, Paderewski, Haller – oczywiście ich też możecie sfotografować). Napiszcie gdzie, kiedy i z kim zrobiliście selfie. Kim jest Bohater, czy był to pomnik wam znany, czy też wpadł wam w oko przy jakiejś okazji.

Zdjęcie i opis (na jednej stronie w programie komputerowym) zapiszcie w formacie .pdf (lub innym) i wyślijcie na adres e-mail: andrzej.szczesny2@gmail.com

 Podsumowanie konkursu
„Kartka z kalendarza – Olsztyn 100 lat temu”

W dniu 24.05.2018 r. podsumowano konkurs Kartka z kalendarza – Olsztyn 100 lat temu. Zadanie, które postawiliśmy przed uczestnikami nie było łatwe – wymagało połączenia umiejętności technicznych (obsługa odpowiednich programów komputerowych) i artystycznych. Uczestniczyło 6 uczniów z klas IV – VII, którzy przysłali 14 prac. Wszystkie praceinteresujące, dostarczają ciekawych informacji.

Jury w składzie: Hanna Borys, Iwona Fąfara, Maria Tomaszewska i Andrzej Szczęsny po burzliwej dyskusji dokonało podsumowania. Szczegółowe wyniki konkursu i wręczenie nagród, zgodnie z regulaminem, odbędzie się w dniu 9.06.2018 r. na Pikniku Europejskim w naszej szkole. W galerii prezentujemy prace, które znalazły się w konkursie, sami ocenicie trafność wyboru Jury :). Od poniedziałku – 4 czerwca prace prezentowane będą też w szkole – zapraszamy do oglądania.

Kartka z kalendarza – Olsztyn 100 lat temu

W ramach akcji Szkoła NiepodległejSzlak Pierwszych Dni Wolności ogłaszamy konkurs, który przybliży nam wszystkim wygląd Olsztyna dawniej (100 lat temu) i dziś. Mamy nadzieję, że zauważymy co się zmieniło:).

Dla najlepszych w konkursie przewidziane są nagrody rzeczowe (zainteresowanie historią będzie docenione też oceną za zadania dodatkowe, dla chętnych)

Podpisane prace najlepiej w formie elektronicznej – format  PDF prosimy przesyłać do 20.05.2018 r. na adres
e-mail: andrzej.szczesny2@gmail.com  Rozstrzygnięcie konkursu przewidziane jest w czasie Festynu Rodzinnego – 09.06.2018 r.

Jak wziąć udział w konkursie?

Na tej stronie znajdziecie fotografie Olsztyna sprzed około 100 lat. Należy wybrać jedno zdjęcie rozpoznać miejsce, które przedstawia.

Zrobić zdjęcie (1 lub 2) tego samego obiektu. Napiszcie, co zmieniało się w jego przestrzeni podczas stu lat, jakie funkcje pełnił dany obiekt, jakie ciekawostki są z nim związane? Z fotografii i opisu wybranego miejsca zrobić kartkę. Przetworzyć w programie komputerowym i zapisać w formacie PDF (jeśli nie potraficie może być doc – WORD).

Oceniana będzie pomysłowość, jakość zdjęć, humor twórcy.

Wszelkich dodatkowych informacji dotyczących konkursu udzieli Andrzej Szczęsny.

Rocznica Uchwalenia Majowej Konstytucji

W piątek 11 maja 2018r. odbył się apel poświęcony rocznicy uchwalenia majowej Konstytucji. Klasa VIB przygotowała krótką inscenizację poświęconą wydarzeniom z końca XVIII wieku, które doprowadziły do uchwalenia konstytucji. Przypomnieli o trudnych losach naszego kraju, próbach ratowania Polski podjętych przez sejm oraz zmianach, jakie wprowadzała konstytucja.

Uczcijmy Konstytucję 3 maja – akcja plakatowa

Konstytucja uchwalona przez Sejm Rzeczpospolitej 3 maja 1791 r. była pierwszą w Europie i drugą na świecie po konstytucji USA. Nasi przodkowie chcieli naprawić ustój państwa i przywrócić jago siłę. Mamy pełne prawo być dumni z ich wysiłków.

Wprowadzeniem do obchodów  227 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja jest  prezentowana od 16 kwietnia w holu  SP 10 wystawa plakatów. W akcji „plakatowania” szkoły wzięło udział ponad 30 młodych artystów z klas IV – VII. Godne podkreślania są różnorodne techniki artystycznego wyrazu i pomysłowość. Na zdjęciach prezentujemy fragmenty wystawy, zapraszamy do jej obejrzenia (będzie tylko do początku maja).

Lekcja o Konstytucji

Konstytucja jest najważniejszym zbiorem praw w państwie. W demokratycznym państwie prawa (art. 2 Konstytucji RP) każdy urzędnik i obywatel mają obowiązek przestrzegania zasad Konstytucji. Wszystkie prawa tworzone w naszym kraju muszą zgadzać się z zapisami Ustawy Zasadniczej – Konstytucji. Lekcje o konstytucji znakomicie wpisują się w trwające obchody stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę.

Od połowy marca 2018 r. w SP 10 trwają lekcje poświęcone Konstytucji. Każda klasa do końca roku szkolnego będzie w nich uczestniczyć. Na lekcji uczniowie w przystępnej, niestandardowej formie poznają/przypominają zasady ustroju naszego kraju, prawa i obowiązki obywatelskie, historię polskich konstytucji (niekiedy śpiewająco:).

 

Szkoła Podstawowa nr 10 w Olsztynie – „Szkołą Niepodległej”

W roku 2018 obchodzimy stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę. W całym kraju w różny sposób czcimy tę rocznicę. Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej ogłosił ogólnopolski konkurs dla szkół „Szkoła Niepodległej”. Do 31 grudnia 2018 r. należy wykonać 7 zadań z pięciu ścieżek edukacyjnych. Szkoły biorące udział w konkursie mogą korzystać z puli przygotowanych zadań lub wykazać się własną inwencją. Modyfikacja lub zmiana zadań wymaga jednak akceptacji organizatora konkursu. Reprezentanci dziesięciu najlepszych szkół zostaną zaproszeni na ogólnopolską galę, podczas której zostanie przyznane im Miano „Szkoły Niepodległej”.

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu – będziemy starali się zdobyć Miano „Szkoły Niepodległej”. Udział w wykonywaniu zadań przybliży wszystkim tematykę jubileuszu. Zachęcamy nauczycieli i uczniów do wspólnej pracy i zabawy – prosimy o wybieranie zadań. Projekt koordynuje Andrzej Szczęsny.

Poniżej prezentujemy pięć ścieżek edukacyjnych – z których należy wybierać zadania (z dwóch pierwszych 2 zadania, z pozostałych po jednym). Więcej informacji na stronie konkursu: https://szkolaniepodleglej.zhr.pl/ .

 

1) Szlak Współtwórców Niepodległości

  • Projekt wydobycia na światło lokalnych działaczy i dowódców Polskiej Organizacji Wojskowej, bohaterów drugiego planu, nauczycieli, ludzi kultury itp., osób zasłużonych dla Niepodległości.

Zadania

  • Biało – czerwone pomniki – ozdobienie pomników współtwórców niepodległości barwami narodowymi.
  • Zorganizowanie happeningu lub przedstawienia teatralnego związanego z wybranym bohaterem.
  • Udział w konkursach organizowanych przez instytucje, np. Instytut Pamięci Narodowej, Muzeum Historii Polski, Narodowe Centrum Kultury i inne.
  • Patroni ulic – odkrywanie postaci związanych z odzyskaniem niepodległości.
  • Zainicjowanie uczynienia patronem ulicy jednej z osób związanej z odzyskaniem niepodległości.
  • Przygotowanie projektu trasy turystycznej związanej z wydarzeniami lub ich bohaterami.
  • Złóż życzenia Marszałkowi – przygotowanie i wysłanie kartek z życzeniami urodzinowymi lub imieninowymi do Muzeum w Sulejówku.
  • Przeprowadzenie konkursu fotograficznego – ukazanie pomników współtwórców niepodległości np. J.Piłsudskiego, I.J.Paderewskiego.
  • Selfie z bohaterem – stworzenie galerii pomników bohaterów.
  • Nagranie reportażu lub audycji radiowej związanych z postacią walczącą o niepodległość.

2) Szlak Trzech Świąt Rzeczypospolitej

Projekt uczczenia świąt państwowych: Konstytucji 3 Maja jako święta mądrości narodu i jego klasy politycznej, która potrafiła podnieść się z upadku i wskazać narodowi cele przyświecające sześciu pokoleniom Polaków; Wojska Polskiego 15 sierpnia – święta zwycięstwa zjednoczonego narodu nad zagrażającym bolszewizmem, zwycięstwa które stało się mitem założycielskim II Rzeczypospolitej; Niepodległości 11 Listopada – święta radowania się z wolności, suwerenności, a zarazem święta jedności narodu mimo różnych dróg wiodących do niepodległości.

Zadania

  • Udział w obchodach świąt państwowych (03 V, 15 VIII lub 11 XI).
  • „Święto państwowe nie musi być nudne” – zainicjowanie obchodów świąt państwowych.
  • Biało-czerwona w każdym oknie – zaplanowanie i przeprowadzenie akcji.
  • Zorganizowanie śpiewanek patriotycznych z okazji wybranego święta (3 V lub 11 XI)
  • Przygotowanie spektaklu słowno – muzycznego związanego z 11 XI lub 3 V prezentowanego szerszej niż szkoła publiczności.
  • Zorganizowanie pikniku związanego z Świętem Konstytucji 3 V.
  • Witaj majowa jutrzenko – przygotowanie inscenizacji, rekonstrukcji.
  • Udział w imprezach plenerowych (rekonstrukcjach, inscenizacjach) związanych ze 100 – leciem odzyskania Niepodległości.
  • „Narodowe” czytanie fragmentów wybranych dzieł związanych z odzyskaniem niepodległości.
  • Zorganizowanie biegów okolicznościowych lub zawodów sportowych.
  • Zorganizowanie gry miejskiej związanej z momentem odzyskania niepodległości.
  • Przegląd filmów o tematyce patriotycznej.
  • Zorganizowanie festiwalu sztuk artystycznych – tworzenie graffiti, muralu, kompozycji muzycznej itp.

 

3) Szlak Żołnierzy Niepodległości

  • Projekt ocalenia od zapomnienia żołnierzy wszystkich formacji walczących o niepodległość i granice Rzeczypospolitej poprzez dbanie o miejsca pochówku oraz inne miejsca pamięci (tablice, krzyże, pomniki) i we współpracy z partnerami zewnętrznymi, np. samorządem, objęcie ich stałą opieką oraz popularyzacja wiedzy o nich.

Zadania

  • Przygotowanie do internetowego leksykonu biografii żołnierzy walczących o niepodległość.
  • Chwała bohaterom – uczczenie miejsc pochówku bohaterów związanych z walkami o wolną Polskę.
  • Otoczenie opieką miejsca pamięci.
  • Stworzenie galerii zdjęć związanych z miejscami pamięci.
  • Eksponat dla Muzeum Historii Polski – udział w akcji Muzeum, pozyskanie eksponatu związanego z okresem odzyskiwania niepodległości.
  • Zorganizowanie wyprawy szlakiem wybranej formacji wojskowej związanej z regionem.

 

4) Szlak Dróg do Niepodległości

  • Projekt ukazujący wielość dróg prowadzących do wolności.

Zadania

  • Nawiązanie kontaktu z Polonią lub Polakami żyjącymi poza krajem – wspólne wykonanie wybranego zadania (np. biało – czerwona w każdym polskim oknie).
  • Odwiedziny miejsc pamięci, w tym także w Wilnie, Lwowie lub Grodnie.
  • Zorganizowanie wycieczki do miejsc związanych z odzyskiwaniem niepodległości (np. Sulejówka, Krakowa, miejsc związanymi z powstaniami: wielkopolskim, śląskimi).
  • Droga do wolności mojej miejscowości – przygotowanie wystawy.
  • Gdzie byli nasi dziadowie 100 lat temu? – stworzenie artykułu do lokalnej gazety.
  • Historia jednego zdjęcia – przygotowanie elementów albumu z okresu walki o wolną Polskę.
  • Wolność odzyskaliśmy dzięki… – zorganizowanie debaty oksfordzkiej.
  • Zaprojektowanie gry (np. planszowej) związanej z drogami do niepodległości.

 

5) Szlak Pierwszych Dni Wolności

  • Projekt organizacji wielu wydarzeń upamiętniających pierwszy dzień wolności w różnych miejscowościach i regionach.

Zadania

  • Kartka z kalendarza – moja miejscowość 100 lat temu – przygotowanie, według ustalonego formatu, elementów kalendarza.
  • Historia mojej rodziny w czasie odzyskiwania niepodległości – utrwalenie relacji świadków (bezpośrednich lub pośrednich).
  • Pierwszy dzień wolności
  • Wolność – kocham i rozumiem – przygotowanie niepodległościowego spotu reklamowego.
  • Symbol Niepodległej – przygotowanie projektu graficznego.
  • Moja Ojczyzna Niepodległa – przeprowadzenie konkursu wokalnego lub recytatorskiego dla szkoły, kilku szkół lub środowiska lokalnego.