O innowacji

Innowacyjny program nauki ortografii w klasach I – III „Moi przyjaciele z Literkowa” autorstwa Renaty Pasymowskiej

Mając na uwadze potrzeby edukacyjne w mojej szkole, postanowiłam znaleźć sposób na dotarcie z ortografią do większej części uczniów. Inspiracją dla mnie stała się książka „Ortografia. Komiksy, ćwiczenia i zadania” autorstwa Ewy Owsińskiej – Miedzińskiej. Zawarte tam zabawne historyjki obrazkowe, ukazujące przygody literek uczą czujności ortograficznej i wyrabiają nawyki poprawnej pisowni.
W ten oto sposób zaczęłam tworzyć osobistą wizję fantastycznego miasteczka „Literkowo” , w którym rzecz jasna mieszkają litery. Każda z nich ma swój dom, rodzinę, charakter, wady, zalety, zainteresowania, nawyki, grono przyjaciół, znajomych i jak to bywa w życiu także wrogów.

Głównymi postaciami w moim programie są:
Ó – Próżniak i jego brat U – Otwartuś,
H – Hałasuś i jego brat Ch – Cichuś,
Ż – Żaruś i jego brat Rz – Porządniś,
Sz – Wyjątkuś.

W klasie I dzieci zapoznają się z bohaterami podczas wprowadzania liter. Każdy z nich ma swój kolor ( przez co nawiązuję do metody „Kolorowa ortografia”, z którą być może dzieci spotkają się w przyszłości) i nie jest on wybrany przypadkowo. Odnosi się do zachowań i charakterów literek: np. Żaruś jest zielony, ponieważ w tajemnicy całuje żaby myśląc, że to zaklęte księżniczki i od tego właśnie procederu zzieleniał itp. Uczniowie lepią literki z plasteliny (dzięki trójwymiarowości na trwałe zapamiętują ich kształt), projektują dla nich domy i otoczenie, przez co bogacą słownictwo o określony ortogram. Dokonują selekcji materiału słownikowego w zależności od tego co lubi, a czego nie każdy z poznanych bohaterów. Uczniowie samodzielnie przepisują trudne wyrazy, kolorują wskazane litery, a następnie piszą ułożone wspólnie zdania z pamięci. Mają okazję dotknąć, przytulić i osobiście doświadczyć obecności Hałasusia, Cichusia, Próżniaka, Otwartusia, Żarusia, Porządnisia i Wyjątkusia, gdyż stworzyłam ich w postaci maskotek – przytulanek klasowych.

 

W klasie II wprowadza się historie ortograficzne o każdej parze braci z Literkowa i o Wyjątkusiu. Uczniowie poznają nowe przygody Literek w różnorodny sposób np. podczas scenek teatralnych, w których sami biorą udział, rysując komiksy, tworząc klatki do własnego filmu, przeprowadzając wywiad z bohaterem lub słuchając opowieści nauczyciela. Następnie wykonują w klasie gazetki z wyrazami zawierającymi określony ortogram i taki sam zestaw słownictwa wklejają do zeszytu. W domu redagują spójną wypowiedź pisemną o przygodzie wybranej litery i wykonują ilustrację do własnego Albumu Ortograficznego. Dzieci prezentują swoje wypracowania przed klasą, a najciekawsze są zawsze nagradzane. Następnie odbywa się utrwalanie materiału słownikowego w grach i zabawach dydaktycznych. Każdy taki cykl kończy się dyktandem.
Klasa III to spotkania z siedmioma bohaterami podczas jednych zajęć – włączenie ortografii do integracji treści. Podczas rozwiązywania wielu problemów, zawsze „zaglądamy” do Literkowa, by zweryfikować rzeczywistość z fantazją.

Przykładowe tematy:
– „Co to są nawyki?”- omawiamy nawyki bohaterów z Literkowa,
– „Dlaczego kłamstwo ma krótkie nogi?”- historia o „Cichusiu kłamczuchu”,
– „Moje mocne strony”- szukamy mocnych stron bohaterów z Literkowa,
– „Jak chronić się przed chorobami”- przepisy na zdrowie z Literkowa,
– „Po co uprawiamy sport” – sportowe zmagania w Literkowie,
– „Kiedy obdarowywanie sprawia radość?” – mikołajki w Literkowie,
– „Co to znaczy Wielki człowiek?” – wybory wielkiej litery,
– „Kiedy podróże kształcą?” – podróżnicy z Literkowa,
– „Dlaczego matematyka jest królową nauk?” – matematycy z Literkowa itp.
Przy okazji utrwalamy materiał ortograficzny tworząc różnorodne wypowiedzi pisemne np. rymowanki, wiersze, listy, opisy, opowiadania, ogłoszenia, zaproszenia i swobodne teksty. Dzieci na zajęciach pracują w zespołach, gdzie wspólnie rozwiązują podane problemy. Efektem ich pracy są epizody teatralne, scenki rodzajowe, dramy i psychodramy. Prezentacje efektów ich pracy są obserwowane prze całe grono uczniowskie i zaproszonych rodziców. Dzieci w ciągu tygodnia utrwalają zestaw ortogramów, po czym piszą dyktanda.
Realizacja programu odbywa się przy ścisłej współpracy za rodzicami uczniów, którzy podczas zebrań biorą udział w warsztatach, podczas których zapoznają się z istotą mojego pomysłu i dzięki temu chętnie mnie wspierają czuwając nad pracami domowymi.
Podczas zajęć kładę nacisk na to, by oddziaływać na wszystkie zmysły moich uczniów i docierać do każdego z nich mając na uwadze ich typy inteligencji, a także modalność.
Program „Moi przyjaciele z Literkowa” realizuję zgodnie z założeniami podstawy programowej, która opiera się na procesie indywidualizacji.

 Szczegółowe informacje znajdziemy na stronie: www.mojeliterkowo.pl

Renata Pasymowska

Klasowe gazetki

Praca nad ortografią to dobra zabawa

Współpraca z rodzicami nad Projektem „Plan podróży po Polsce dla Przyjaciół z Literkowa”

Opowiadamy przedszkolakom o Literkowie

Bawiliśmy się w filozofów z Literkowa

Praca w zespole nad ortografią

Zimowe zabawy w Literkowie

Konkurs talentów w Literkowie

Pracujemy z klasą 6 nad charakterystyką bohaterów z Literkowa